بازگشت به سوی خدا...
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسـم الله الرحـــمن الرحیــــم
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه 53 سوره ی زمر :
امیدی برای همه و گنهکاران...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
از مشکلات مهمى که بر سر راه مسائل تربیتى وجود دارد احساس گناهکارى بر اثر اعمال بد پیشین است ، مخصوصا زمانى که این گناهان سنگین باشد که این فکر دائما در نظر انسان مجسم مى شود که اگر بخواهد مسیر خود را به سوى پاکى و تقوا تغییر دهد، و به راه خدا باز گردد چگونه مى تواند از مسئولیت سنگین گذشته خود را برهاند، این فکر مانند کابوسى وحشتناک بر روح او سایه مى افکند، و چه بسا او را از تغییر برنامه زندگى و گرایش به پاکى باز مى دارد به او مى گوید توبه کردن چه سود؟!
زنجیر اعمال گذشته ات همچون یک طوق لعنت بر دست و پاى تو است ، اصلا تو رنگ گناه پیدا کرده اى ، رنگى ثابت و تغییرناپذیر!
کسانى که با مسائل تربیتى و گنهکاران توبه کار سر و کار دارند آنچه را گفتیم به خوبى آزموده اند، آنها مى دانند که این چه مشکل بزرگى است ؟ در فرهنگ اسلامى که از قرآن مجید گرفته شده این مشکل حل شده ، و توبه و انابه را هر گاه با شرائط همراه باشد وسیله قاطعى براى جدا شدن از گذشته ، و آغاز یک زندگى جدید، و حتى ((تولد ثانوى )) مى داند کرارا در روایات درباره بعضى از گنهکاران مى خوانیم کمن ولدته امه : ((او همانند کسى است که از مادر متولد شده ))!
به این ترتیب قرآن درهاى لطف الهى را به روى هر انسانى در هر شرائطى و با هر گونه بار مسؤ لیتى باز مى گذارد و نمونه زنده اش آیات فوق است که با انواع لطائف بیان مجرمان و گناهکاران را به سوى خدا دعوت مى کند و به آنها قول مى دهد که مى توانند خود را از زندگى گذشته به کلى جدا کنند.
در روایتى از پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم التائب من الذنب کمن لا ذنب له : ((کسى که از گناه توبه کند همانند کسى است که اصلا گناه نکرده است .))
همین معنى با اضافه اى از امام باقر (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: التائب من الذنب کمن لا ذنب له ، و المقیم على الذنب و هو مستغفر منه کالمستهزء: ((کسى که از گناه توبه کند همچون کسى است که گناه نکرده ، و کسى که استغفار مى کند و با اینحال به گناه ادامه مى دهد مانند کسى است که مسخره مى کند.))
ولى بدیهى است این بازگشت به سوى رحمت الهى نمى تواند بیقید و شرط باشد که او حکیم است و کارى بیحساب نمى کند، اگر آغوش رحمتش را به روى همگان گشوده و پیوسته آنها را به سوى خود مى خواند، وجود آمادگیهائى در بندگان نیز لازم است . از یکسو باید با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى
و دگرگونى بنیادى پیدا کنند.
از سوى دیگر باید بعد از بازگشت پایه هاى ایمان و اعتقاداتشان که بر اثر طوفان گناه فرو ریخته نوسازى و تجدید بنا شود.
و از سوى سوم باید با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمایند، البته هر قدر گناهان سابق سنگینتر بوده باید اعمال صالحترى انجام دهند، و این دقیقا همانست که قرآن در سه آیه فوق تحت عنوان انابه و اسلام و اتباع از احسن بیان کرده است .
( بازدید کنندگان و کاربران گرامی منبع این متن موجود نیست ، لطفا در صورت اطلاع داشتن به ما گزارش کنید.با تشکر)
سلام
در صورت تمایل در ختم امن یجیب شرکت کنید
اگر تمایل به تبادل لینک دارید خبر دهید